woensdag 23 april 2014

Creatief?

Ik creatief? Ik heb mijn moeder heel hard uitgelachen toen ze me jaren geleden zei dat ik nog wel eens een naaimachine zou kopen. Ik had er geen geduld voor en vond het iets voor saaie moeders.
Ik was jong, hip, hield van shoppen, dansen en uitgaan. Niet iemand die thuis achter een naaimachine zou kruipen…

En toen was ik zwanger.  Ik wist niet wat me overkwam! Ik moest voor mijn kind zorgen! Gezond eten, rustiger aan doen, een ‘nestje bouwen’ (babykamer regelen), het huis moest veiliger en….. IK MOEST EEN NAAIMACHINE!! Intussen dacht mijn man dat het na de zwangerschap wel over zou waaien en hij zijn vrouw weer terug zou krijgen… De hormonen hadden het compleet overgenomen.
Ik zocht op zolder naar de naaimachine van mijn moeder en vond deze onder een flinke laag stof. Nadat ik hem had schoongemaakt ging ik aan de slag.
Mijn moeder leefde inmiddels helaas niet meer, dus ik moest zelf uitzoeken hoe zo’n naaimachine werkt.
Zij maakte, toen ze zwanger was van mij, een dekentje voor me. Dit vond ik zo mooi. Nu ze er niet meer is, is dat één van mijn meest dierbare spullen. Dit wou ik ook voor mijn kinderen.
Het zou dus een dekentje worden.
Ik oefende eerst een beetje en maakte een knuffeltje en een knisperdoekje om een beetje handigheid te krijgen erin. Een vriendin van me leerde me hoe de naaimachine werkte (ik wist nog niet hoe om hij moest staan….) en ik kocht alvast stoffen voor het dekentje.
Patronen waren nieuw voor me, maar ik maakte er één voor de deken.
Zonder echt van tevoren na te denken waar ik moest beginnen, ging ik aan de slag. Avonden vulde ik al vloekend en scheldend achter de naaimachine. Het oude apparaat en  mijn gebrek aan kennis en techniek bleken geen goede combinatie. Toch lukte het me een dekentje in elkaar te frutselen en wat was ik trots op mezelf. Ik werd er zo blij van dat ik meteen erachteraan een geboorteslinger maakte. Ik had de smaak te pakken. Toch nam ik me voor naailessen te gaan volgen en zelf een naaimachine te kopen.
Toen Lukas eenmaal geboren was bleek het geen hormonale bevlieging te zijn geweest en mijn man kocht mij een nieuwe naaimachine voor mijn verjaardag. Hij kreeg zijn vrouw niet terug en mijn moeder kreeg toch gelijk!


Inmiddels is Lukas bijna twee jaar en heb ik een dochter van twee maanden oud. Ik heb naailessen gevolgd en heel wat geleerd. Ook voor Nora maakte ik een deken en een geboorteslinger. Deze keer zonder te vloeken, maar vol overtuiging en met een hoop meer kennis. 







Foto's:
HeppieZ

Foto 1: Het dekentje dat mijn moeder maakte toen ze zwanger was van mij
Foto 2: Het dekentje dat ik maakte voor Lukas
Foto 3: De geboorteslinger voor Lukas
Foto 4: De geboorteslinger voor Lukas  
Foto 5: De geboorteslinger voor Nora
Foto 6: Het dekentje dat ik maakte voor Nora 
Follow my blog with Bloglovin

4 opmerkingen:

  1. Hey Suzanne. Erg leuk blog! Ook leuke dingen die je maakt. Doe je dat alleen voor jezelf of ook in opdracht voor anderen? Xxx Nataschja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nataschja,
      Dank je wel! Ik maak ook producten voor anderen. Bij interesse kun je me een email sturen!
      Groetjes Suzanne

      Verwijderen
    2. Hallo Suzanne,
      Dan mail ik je binnenkort. Moet nog heel even wachten op de volgende echo. Hopelijk zien we dan of het een jongetjes of meisje is!
      Gr. Nataschja

      Verwijderen
    3. Hoi Nataschja,
      Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat mooi en spannend! Ik zie je email graag tegemoet :-)
      Groetjes Suzanne

      Verwijderen